Lagere snelheden kosten de transportsector miljoenen.
- Nico Vansimpsen
- 8 apr
- 5 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 12 apr
Lagere snelheden kosten de transportsector miljoenen.
Toen ik voor het eerst voor mijn rijbewijs ging was het nog overal 120 km/u op snelwegen, 90 km/u op gewestwegen en algemeen buiten de bebouwde kom en 60 km/u binnen de stadkern en bebouwde kom.

Naar mate dat de tijd verstreek bleef gelukkig het al op de autosnelwegen hetzelfde op nu meest recentelijk de Brusselse, Antwerpse en Gentse ring waar men maar 100 km/u en soms zelfs maar 90 km/u niet meer mag.
Maar sinds de laatste decennia is voor de rest overal de snelheid gedaald van 90 naar 70km/u, naar 50km/u en nu laatst naar zelfs 30km/u.
Veel mensen vragen zich af waarom het leven duurder is geworden en ƩƩn van die redenen is de vertraging van het verkeer.
Medio jaren 90 ging ik aan de slag in een transportbedrijf waar ik eerst een jaartje heb gereden met een bestelwagen en waar we per shift van soms wel 12 uur omdat we geen tacograaf hadden tot minstens 50 klanten moesten gaan leveren.
Later ben ik dispatcher geworden en deed ik de kennis op van wat het precies allemaal kost en dat tijd een grote factor is in de kostprijs van logistiek.
Gelukkig waren veel producten voor winkels in winkelstraten waardoor de lijst van leveringen doenbaar was, en gelukkig mochten we op snelwegen ook netjes 120km/u rijden en op gewestwegen 90 en was de bebouwde kom nog 60km/u.
Dit alles begon te veranderen na 2000.
Alles werd strenger en trager waardoor men veel langer onderweg was alsook ging het risico voor snelheidsovertredingen aanzienlijk de hoogte in. Vooral de kleinere wegen werden beperkt van 90 naar 70km/u en de zone 60 ging naar 50km/u en dan in de laatste jaren naar 2015 toe kwamen er steeds meer zone 30 en dit vooral aan scholen, zowat de enige zone die te begrijpen was aangezien we spreken over kinderen.
Na 2020 is het pas echt absurd beginnen worden, vooral de uitbreiding van steeds meer wegen van 70 naar 50 en het vergroten van de zone 30 in de bebouwde kom hakt stevig in op de budgetten voor de transportsector.
Samen met de stijging van de energieprijzen is de tijdsverliesfactor ƩƩn van de grootste oorzaken voor het stijgen van de prijzen in de voeding en kledingindustrie.
Politici en consumenten vergeten dat iedere winkel moet vertrouwen op de transportsector voor hun leveringen en dat als men steeds trager moet gaan rijden men steeds meer tijd verliest en dus alles duurder zal worden.
Waar die transporteur in de jaren 90 nog 50 pakketten kon leveren op ƩƩn shift haalt die vandaag nog amper 30 pakketten en moet men extra vervoer voorzien om de rest nog op tijd te kunnen leveren.
Bestuurders bij grotere transportfirmaās maken vaak dagen van meer dan 12 tot 15 uur per dag om de vertragingen in het verkeer te compenseren. 7
Dat maakt dat deze situatie voor de veiligheid nog erger, we winnen dan wel veiligheid door lagere snelheden maar verliezen die weer in de kwestie van concentratie en vermoeidheid.
Voor politici is het alweer zeer simpel, ze zullen mensen dwingen zich aan de regels te houden door op termijn ook bestelwagens uit te rusten met digitale tachografen waardoor we dan wel weer de rij en rusttijden moeten respecteren maar dat zal de prijs ook weer de hoogte induwen aangezien transporteurs verplicht zullen moeten investeren in extra bestelwagen.
GO FOR ZERO.
Dit mooie altruĆÆstische project waarin we gaan voor nul verkeersdoden zal ervoor zorgen dat de druk nog meer naar omhoog gaat waardoor er dan weer slachtoffers vallen op andere manieren zoals de psychische toestand van werknemers die nu al onder druk staan.
We kunnen er niet omheen, er wonen steeds meer mensen binnen hetzelfde gebied en die hangen allemaal af van leveringen met bestel en vrachtwagen.
Kijk naar Brussel waar nu in gans Brussel zone 30km/uur is. Brussel is ongeveer een 25 km in diameter, dat wil zeggen dat vroeger een bestelwagen aan 50km/u er een half uur over deed om van de ƩƩn kant naar de andere kant geraken en anno 2025 er nu minstens een uur over doet zonder rekening te houden met de files, wegenwerken en andere stroppen.
Steeds minder publieke wegen.
Een andere factor is het terugdringen van steeds meer publieke wegen, hoe vaak staan we niet in de file te wachten terwijl er links of rechts van ons een perfect goede weg leeg ligt omdat er om de 15 of 20 min een bus overeen moet met amper 50 mensen erin.
Tijdens de spitsuren kan het nog zin hebben wanneer bussen en trams vol zitten, maar in de daluren heeft dit compleet geen nut.
Op zijn minst zou professioneel vervoer met bestel en vrachtwagens een uitzondering moeten zijn, tenslotte een taxi mag er ook gebruik van maken dus waarom de transportsector niet?
Transporteurs zitten niet voor hun plezier te wachten in de vele files waarvan nu ook vaak de oorzaak ligt in het terugdringen van publieke wagen.
We zien steeds vaker ook meer en meer wegen verdwijnen, zelfs heel expreswegen wordt soms een gans linker rijvlak van volle witte strepen voorzien waardoor je niet langer voorbij mag steken.
Vooral 3 rijvakken worden nu gereduceerd naar nog ƩƩn rijvak in elke richting, hierdoor sta je dus vast achter de traagste bestuurder.
De menselijke factor.
We zien ook steeds meer en vaker mensen die zich niet langer aan de maximum snelheid houden en 50 rijden in een zone 70, soms heb ik zelfs de indruk dat ze het voor expres doen omdat ze ergens narcistische trekken hebben en er plezier in hebben de baas te zijn over anderen die gefrustreerd achter hen rijden.
Het klimaat zal er ook niet beter van worden.
Wie denkt dat trager rijden beter is voor het klimaat moet een wat verder leren denken. Door alle vertragingen neemt het volume van goederen niet af, goederen moet geleverd worden en dat zorgt ervoor dat er steeds meer bestel en vrachtwagens de weg op moeten om de vertragingen te compenseren.
Nederland zit zelfs met het probleem dat steeds meer vakmensen niet langer binnen de stad willen werken waardoor consumenten veel moeite moeten doen om nog een loodgieter te vinden.
Want eens bij de klant aangekomen is er vaak geen parkeerplaats en riskeer ook nog eens een boete voor foutparkeren.
Dit fenomeen is trouwens voor veel sectoren zo, niet alleen de transportsector heeft dat probleem.
Vroeger kon men gewoon voor de vele winkels staan, snel lossen en weer doorrijden. Vandaag moet een transporteur soms 500 meter met pak en zak te voet wandelen tot aan zijn klant en men kan het al raden⦠alweer tijdsverlies.
Dus voor wie zich afvraagt waarom alles zo duur aan het worden is.
Dit en nog wel wat andere redenen zorgen ervoor dat elk product in een winkel stillaan onbetaalbaar aan het worden is.
Opmerkingen