top of page

ELEKTRISCHE Ford Explorer 2025

Bijgewerkt op: 2 mei

De nieuwe Ford Explorer Elektrisch is sinds kort op de markt en ik ga hem testen.

Dankzij de medewerking van Garage Thoen in de carnavalsstad Aalst krijg ik de kans om deze nieuwe versie van de Ford Explorer uit te testen.

Ford Explorer 2025 Elektrisch
De nieuwe 2025 Ford Explorer

Vaarwel Ford Bronco en hallo Ford Explorer.

De Ford explorer kwam in 1990 voor het eerst op de markt als vervanger van de Ford Bronco, toen sprak men nog niet van een SUV en wat het eerder een stationwagen wat we nu kennen als een break en door de hoogte begon men later te spreken van een terreinwagen hoewel dat ook niet de juiste benaming was en dus de term SUV Sports Utility Vehicle kwam overgewaaid van de VS samen natuurlijk met de wagens.


Maar niet helemaal hetzelfde.

Als Europeanen moeten we wel opletten dat de versie van de Ford Explorer verkocht in Belgiƫ niet dezelfde versie is dan deze in de Vs.

De Ford Explorer Europees is eerder het kleinere broertje of zusje van de Amerikaanse versie, vergelijk het met de Ford Ranger Wildtrak, in de VS is dit een op de versie van zijn grotere broer.


Zo is dat ook met de Ford Explorer, met zijn 4.47 meter lengte is het geen kleintje in het verkeer maar vergeleken met een Ford Explorer uit 2010 met zijn 5.05 meter is deze versie anno 2024 toch een dikke 50 cm kleiner geworden.

Ford Explorer centraal scherm
Groot scherm #Fordexplorer2025

Rijdt dat lekker?

Ja, het algemeen rijcomfort is zeer goed en te vergelijken met dat van een brandstofwagen.

Over het algemeen kan er weinig verschil tussen zitten tenzij dan tussen verschillende merken.

Wie wat bezig is met wagens weet dat Franse wagens zachtere ophanging hebben dan Duitse, en de Amerikanen zitten daar ergens tussenin.


Binnenin.

Het centraal groot scherm voorziet alle informatie nodig is om te rijden maar ook om te genieten van muziek, wat mij opvalt is dat de wagen is uitgerust met een bovengemiddelde muziekinstallatie, deze gekoppeld aan je favoriete muziek app zorgt voor aangename ritten.


Isolatie en onderstel.

De rijgeluiden zijn goed geĆÆsoleerd, vooral op onze snelwegen vol met macadam, putten en strepen en groeven merk je snel het verschil tussen een goed geĆÆsoleerde wagen en een slecht geĆÆsoleerde wagen.

De stuurinrichting reageert soms wel wat snel en het is even wennen aan de sportiviteit van de wagen, door de elektrisch motoren met een koppel van 310 NM en een acceleratie van 8.5 sec naar de 100 ben je soms wel verrast wanneer je elektriciteit (gas) geeft bij het uitkomen van een bocht.

De stijfheid van het onderstel is wel vergevensgezind, zo gaat de wagen niet snel overhangen en doet de ophanging prima zijn werk voor een wagen van deze omvang en gewicht.


Het Dashbord is wel even wennen, men heeft voor het stuur en klein scherm met algemene informatie zoals snelheid richtingaanwijzers, verbruik en als men de navigatie gebruikt komt een deel daarvan ook op het kleine scherm.

Dashboard Ford Explorer
Dashboard Ford Explorer 2025

Het stuur is uitgerust met touch toetsen dat men wel moet gewend worden, zo staat de zetelverwarming rechts ter hoogte vanwaar men zijn handpalm zal plaatsen tijdens het rijden, dat zorgt ervoor dat je soms per ongelijk het warm aan de billetjes krijgt.

Geluid, snelheid, adaptieve cruise control zijn allemaal te bedienen aan het stuur.

Centraal heeft men een grote middenconsole met armsteun waar makkelijk enkele blikjes in kunnen.

Deze middenconsole verbergt ook een handige ijskrabber voor de winterperiode.


Ramen openen doe je zo.

Aan de bestuurderskant links aan de deur zitten voor de 4 ruiten maar 2 knoppen. Boven deze 2 knoppen zit een 3de touch Knop die je eerst moet activeren vooraleer je de achterste ruiten kan bedienen. Wel opletten want die functie schakelt zichzelf uit en dus wanneer je de achterste ruiten naar beneden doet en enkele minuten wacht en ze weer wil dicht doen, dan moet je eerst op de knop REAR drukken voordat je de ruiten weer dicht kan doen.


Is diene koffer wel groot genoeg?

Met een kofferinhoud van 450 liter is het in elk geval groot genoeg voor de boodschappen van een gezin van 4 personen, er is voldoende ruimte voor wat tenten en stoeltjes en voor wie de zetels neerklapt kan er zelf in blijven slapen.

Ook altijd handig is de rubberen bescherming van de Explorer waardoor het stof mooi blijft zelfs wanneer een soep of andere vloeistof er een boeltje van maakt.


Met al dan niet een elektrische bediening is dit een mooi ruimte voor deze middenmaat SUV.





Ford Explorer achterste zitplaatsen
#fordexplorer achterste zitplaatsen

Ook achterin is er voldoende beenruimte zelfs voor wat grotere mensen.


Hoe er wel rekening mee dat de indeling achteraan wel eerder voorzien is voor 2 mensen en niet 3, er zijn wel 3 gordels aanwezig maar zoals men ziet is die middenpositie aan de kleine kant.


De beste combinatie is om de middenarmsteun naar beneden te brengen, hierin zitten ook 2 drankhouders verborgen.










Geen #frunk in deze Ford Explorer.

Einde verhaal, onder waar vroeger de motor zat is nu ook een motor en elektrische leidingen, airco en andere vloeistoffen.


Wa kost da spel?

Afhankelijk van de batterij en de uitrusting starten we voor een 170pk met een 378km, 16.3 kWh/100km komen we aan een 43.000 euro.

Er zijn momenteel 6 versies verkrijgbaar.

2 van 52 kW batterij met 170 pk, 2 van 77 kWh en 286pk en 2 van 78 kWh met 340 pk.

Telkens zijn er 2 batterijen beschikbaar.

Voor de 170 pk versie zijn dat de 357Ā km • 17.3 kWh/100km en 378Ā km • 16.3 kWh/100km.

Voor de 286 pk zijn dat de 572Ā km • 15.3 kWh/100km en de 602Ā km • 14.5 kWh/100km.

Voor de 340 pk zijn dat de 532Ā km • 17.2 kWh/100km en de 566Ā km • 16.1 kWh/100km.

De goedkoopste versie 52 kWh met 170 pk start om en bij de 43.950 euro.

De duurste versie 79 kWh en 340 pk zit je aan een 59.650 euro.


Eigenaardige verschillen in prijs en bereik.

Zo betaal je voor de 286 pk - 602Ā km • 14.5 kWh/100km - 82 kWh • -Ā kWĀ (AC) • 135Ā kWĀ (DC) 47.950 euro. Goed opletten, 602 km bereik en 286 pk.

Maar voor de duurste versie van 59.650 euro met 340 pk en maar 532Ā km • 17.2 kWh/100km met 84 kWh • -Ā kWĀ (AC) • 185Ā kWĀ (DC) ruil je bereik in voor pk.

Het verschil tussen de beide is dat de 286 pk een RWD-achterwielaandrijving en dat de 340 pk versie een AWD, vierwielaandrijving is.


Het is hetzelfde met de 2 AWD, vierwielaandrijf versies.

Voor de 340 pk met 566Ā km • 16.1 kWh/100km en 84 kWh metĀ kWĀ (AC) • 185Ā kWĀ (DC) betaal je 54.950 euro.

Voor de 340 pk en 532Ā km met 17.2 kWh/100km en 84 kWh metĀ kWĀ (AC) • 185Ā kWĀ (DC) betaal je 59.650 euro.

Dezelfde pk met lager bereik en toch duurder.

Het enige verschil zit hem in de 16.1 kWh/100km voor de goedkopere versie.

De vraag is natuurlijk is dat het prijsverschil waard voor de consument?

Een verschil van 4.700 euro voor een verschil van bereik van 34 km afhankelijk van de rijstijl.

Dat zijn een goede 138 euro per km verschil tussen beide versies.


Tenzij dat er tussen beide versies nog andere uitrusting zit zoals leren zetels en of andere opties.


Een dikzakje.

Met zijn 2.100 kg, 2.1 TON is deze wagen geen lichtgewicht. Dus opletten voor wie met deze wagen een aanhanger of caravan wil trekken.

Dit gewicht draagt ook bij aan een hoger verbruik waardoor het reƫel rijbereik kan tegenvallen vooral voor wie richting Ardennen gaat en de valleien in en uit wil toeren.


Rijbereik is te betwisten.

Men moet wel voorzichtig zijn met het rijbereik, het is sterk afhankelijk van de tijd van het jaar en waar je woont in Europa, als Belgiƫ eens een wat strengere winter heeft zal het bereik van de batterij aanzienlijk dalen.

Maar ook voor dagelijks gebruik zie ik een groot verschil in wat de boordcomputer aangeeft als bereik en wat je in werkelijkheid doet kan doen.

In het geval van de versie die ik meekreeg de 378km, 16.3 kWh/100 km versie geeft de boordcomputer met een volle 100% geladen batterij een bereik aan van 550 km, maar in werkelijkheid kreeg ik er een 355 km uit met nog 11% in de batterij.


Snel laden is niet goedkoop.

Laden is duurder dan tanken en al zeker wanneer je een snel lader gebruikt.

Met een reĆ«el bereik van 355 km ging ik bijladen aan een station waar 0.68€/kw op de affiche stond, daar betaalde ik van 11% tot 100% in iets minder dan ƩƩn uur een 68 euro.


Vergelijk dit met een gemiddelde 2.0 L diesel en 200 pk met een tank van 65L die je kan tanken voor een goede 100€ maar wel tot 950km kan rijden en dan zie je snel dat elektrisch rijden vrij duur is voor wie geen zonnepanelen en thuisbatterij heeft.


Wil ik met de elektrische versie hetzelfde bereik doen dan ben ik snel 180 euro kwijt.


Voor wie is deze wagen?

Ik zou zeggen voor diegene met een eigen woning met zonnepalen en een thuisbatterij die goedkoop kan laden en niet te veel rijbereik nodig heeft.

Rust deze wagen uit met een fietsendrager en je kan 350km rijden om je favoriete fietsroute te verkennen.

Deze versie van de Ford Explorer is geen echte terreinwagen, hij heeft wel wat grondspeling maar grondspeling alleen maakt geen terreinwagen.

De Explorer is niet uitgerust met verschillende rijmodus die nodig zijn om te gaan off-road rijden, de achterwielaandrijving en de vierwielaandrijving komt hiervoor te kort.


Als gezinswagen is deze wagen perfect, je hebt vlot 5 zitplaatsen zelfs voor de wat grotere mensen en ondanks de korte koffer is deze ruim genoeg voor de meeste boodschappen.


Trek er daarom lekker op uit met deze elektrische Ford Explorer, maar niet te ver tenzij je voldoende laadpalen kan vinden.

Opmerkingen


Het is niet meer mogelijk om opmerkingen te plaatsen bij deze post. Neem contact op met de website-eigenaar voor meer info.
bottom of page