top of page

Schiet niet op de boodschapper.

Waarom elektrische wagens niets voor mij zijn en waarom ik vecht voor het recht op vrije keuze voor het behoudt van benzine en diesel wagens.

Als men gewend is om maar om de 900 a 1.000 km te gaan tanken en men amper 5 minuten nodig heeft om te tanken dan is het een hele cultuurschok om naar 350 a 400 km te gaan en de snelste laadbeurt van 45 min tot een uur te ervaren.

Tijd is voor mij geld, elke minuut dat ik ergens stil sta kost dat geld en wie zo leeft en werkt wil zijn tijd zo goed mogelijk gebruiken en geen tijd verliezen.

Maar zelfs al gaat het niet om mij.

Elektrische laden.
Elektrische laden.

Stel elektrische ambulance of MUG die een ganse dag gebruikt moet worden van de ƩƩn oproep na de andere en er is geen tijd om op te laden, dat kan mogelijks veel levens kosten wanneer men tegen mensen in nood moet gaan uitleggen dat ze moeten wachten tot een batterij voldoende is opgeladen.

Neem het vrachtvervoer, door de zware batterijen en beperking in kilometers kunnen die elektrische vrachtwagens minder laden en minder rijden, om dan hetzelfde volume te verzetten moeten we nog meer zware vrachtwagens inzetten die het wegdek nog meer gaan beschadigen waardoor het wegdek meer onderhouden moet worden.

Onze wegenbelasting is ooit uitgevonden op dat principe, dat een Lamborghini met 600 pk het wegdek meer kan beschadigen dan een modale diesel met 100 pk, dus hoe meer vermogen en gewicht des te duurder de wegenbelastingen.

Plots is dat met elektrische wagens geen probleem meer, elektrische wagen wegen algemeen 30 a 40% meer dan benzine en diesel wagens en hebben een hoger koppel dat onmiddellijk beschikbaar is, maar dat is plots geen probleem meer voor de politiek.


Voor mij persoonlijk, los van de hypocrisie over klimaat en en elektrische wagen hekel ik vooral het beperkt bereik en de laadtijden.


Prima voor wie enkel woon werk verkeer doet en op zijn werk kan laden, zelden of nooit eens een recreatieve rit richting Ardennen of kust doet, die heeft voldoende aan zulke wagens.


Maar wie een wagenliefhebber is, graag wat kilometers rijdt zowel professioneel als recreatief, is het heel frustrerend om elke 3 a 4 uur aan de laadpaal te moeten stilstaan voor minstens een uur.


Dus voor diegene die voorstander zijn van elektrisch rijden, prima.


Maar wees dan ook verdraagzaam naar diegene die er geen voorstander van zijn en die na 2035 ook nog graag een benzine of dieselwagen willen kopen. Laat de vrije markt uitmaken wat de vrije markt wil en niet de overheid die dmv doortrapte tactieken mensen verplicht elektrisch te gaan.


Ā 
Ā 
Ā 

Opmerkingen


bottom of page