De nieuwe Suzuki GSX8R
- Nico Vansimpsen
- 7 mei
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 7 mei
Suzuki GSX8R, de kleine motor voor speelse motards.
Halleluja het is 2025 en de nieuwe Suzuki GSX8R is realiteit.

En voor alle duidelijkheid dit is niet de grotere broer van de GSXR 750 (SRAD) de Suzuki GSX8R is een geheel nieuw concept gebaseerd op licht, wendbaar en krachtige onderin op lage toeren.
Met zijn 2 cilinder van 776cc zeg maar 800 onder een 270° krukas is de motor goed voor 61kW of wel 84,3pk bij 8.500T/m met een max koppel op 6.800T/m van 78Nm wat wil zeggen dat deze speler een degelijk koppel heeft onderin waardoor die vlot uit de startblokken komt.
De 2 cilinder heeft een lekker aan uit karakter te vergelijken met de boxermotoren maar dan wel zachter dankzij de V-opstelling van 270°.

Dit speelgoed is de ideale opstapper voor wie nog graag voluit wil gaan op Zolder maar ook lekker dagelijks naar het werk wil rijden tussen de file in en uit Brussel of Antwerpen.
De GSX8R is te verkrijgen in 7 kleuren en is hellemaal klaar voor de toekomst dankzij zijn moderne 2 pitter dat minimale uitstoot combineert met maximale kracht en rijplezier.
Het Suzuki Cross Balancer systeem zorgt voor een aanzienlijke vermindering van trillingen en het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) zal ervoor zorgen dat u als rijder de beste instellingen kan kiezen die passen bij uw rijstijl en rijomstandigheden.
Wat vooral prettig is aan deze motor is de rijhoogte van 81 cm en gewicht van net over de 200kg, dat wil zeggen dat mensen zoals mij die nogal kort op hun poten staan (174cm) niet alleen makkelijk op en af kunnen maar ook zoals de grote jongens met beide voeten op de grond kunnen staan aan de rode lichten.
Het design en de lijnen van de GSX8R maken er een echte bochtenpikker van, de motor is bijzonder wendbaar met een kleine draaicirkel zelfs voor de minder geoefende rijder en wanneer men over het circuit scheurt is hij makkelijk plat te leggen en kan men zonder problemen de knie aan de grond krijgen.

Dankzij het lage koppel moet men ook niet direct in de toeren gaan bij het uitkomen van de bochten maar wat pas echt plezierig is dat is de voorspelbaarheid van de kracht. De 776cc brengt het vermogen netjes over op het achterwiel zonder dat men voor verassingen komt te staan zoals vaker bij de wat snellere zwaardere motoren. Dus lekker het gas opendraaien is geen probleem.
De achter brug laat ook lekker brede banden toe om de motor goed plat te krijgen in de meest bochtige bochten, met een lengte van 2.115 mm gaat die niet alleen vlot door de bochten maar ook algemeen door het verkeer, voeg daar nog eens een breedte van amper 77 cm aan toe en je weet dat je niet snel een spiegel eraf zal rijden.

De brede stoere omgekeerde telescopische voorvorken geven de motor niet alleen meer karakter maar komen ook goed van pas bij het optrekken en afremmen alsook het bochtenpikken op snelle trajecten.
In combinatie met de dubbele remschijven vooraan heb je steeds de verzekering dat je makkelijk en snel kan stoppen de meest uitdagende omstandigheden.
De grote radiator Happer vooraan zorgt voor optimale koeling van de tweecilinder zelfs onder de meest zware omstandigheden, het kenmerk dat de motor echt wel voorzien is voor circuitgebruik.
En met zijn 14 liter tank kan die best wel wat toeren op het circuit meegaan.

De foto onderaan staat ook garant voor een zeer cool 2 cylinder geluid.
En voor wie deze liefde van zijn leven wat meer wil aankleden kan kiezen voor de Fuel Tank Pad, een carbon look Fuel cap en of fuel tank beschermingsfolie.
Voor 9.999 incl. btw krijg je dus wel wat waar voor je geld, het is de ideale lichte sportmotor voor naar het werk te rijden, de weekends wat bochtjes te pikken in de Ardennen en of eens lekker hard gaan op het circuit.
Voor de motor eens van dichbij wil gaan bekijken.
Die kan langsgaan bij www.bikerszoneservice.be
Begijnenmeers 13 - 1770 Liedekerke
Opmerkingen