top of page

2025 Suzuki V-Strom geeft BMW een run for its money.

2025 Gaat alvast sterk van start voor Suzuki en zijn V-strom en ze pakken het ook flink aan en hebben voor elk wat wills.

Sinds de lancering van de V-Strom in 2002 zijn er wel enkele iteraties geweest van dit model.

Maar de 2025 versie zal naar mijn mening één van de beste zijn.

Laten we starten met de kleinste maar zeker niet de minste van de drie, de 650 cc versie van 2022 met de 71pk V-twin en 62 Nm/6.500 rpm is deze klein maar fijn en vooral wendbaar. Met een breedte van 83.5cm zonder koffers of andere uitrusting is deze motor een liefhebber voor het woonwerk verkeer van en naar de grootsteden of je kan kiezen voor de XT-versie en je krijgt er spaakwielen, handbeschermers en een motorbescherming bij waardoor hij er wat stoerder gaat uitzien en wat meer uitgerust is voor het spelen in de modder. Met een grondspeling van 17cm kan de motor voor de meesten wel tegen de wat diepere modderpoelen, maar wel rekening houden met het gewicht 216 kg is deze niet van de lichtste en wie tegen de grond gaat kan wel eens moeite hebben met deze weer op 2 wielen krijgen. En de 800 of 1050 versie is al niet beter, de 800 is een 15kg zwaarder en de 1050cc gaat al naar de 242kg als we dat vergelijken met de PK per cc met de 650cc aan 71 pk, de 800cc aan 75pk en de 1050cc aan 107pk is de zwaarste versie nog steeds de beste optie.

SUZUKI V-STROM
SUZUKI V-STROM

Rijden en bochtjes.

ree

Alle versies rijden vlot en hebben in principe allemaal voldoende vermogen om vlot en plezierig te kunnen toeren of te gaan modderen, maar wie wat extra punch wil moet toch voor de 1050 versie gaan, ondanks het gewicht van 242kg is hij de snelste van de drie.

De V-strom 2025 is een echte bochtenpikker geworden, de response van de voor en achter ophanging is heel nauwkeurig en je voelt precies heel goed wat de banden doen, je kan zelfs zo diepgaan dat je de banden letterlijk kan horen schuren op het asfalt zonder dat de motor rare bokken maakt, wel opletten dat je niet gaat overdrijven met dat voorwiel, want zoals elke motard weet....







ree

Moderne elektronische display.

Dit is het enige punt dat ik persoonlijk niet zo mooi vindt. Probleem is dat het met zowat elke motor van deze tijd hetzelfde is. Men plakt eigenlijk een IPad als instrumentencluster. Hoewel je meer informatie kan bekijken zoals 2 tripmeters, verschillende rijmodus, versnelling indicator enz... is naar mijn mening de fantasie van veel ingenieurs zoek.

Waar is de tijd naartoe waar men nog veel moeite deed om de instrumentencluster mooi en speciaal te maken, vaak met verschillende wijzers, kleuren en lampjes zodat je het gevoel van een cockpit kreeg. Idem trouwens voor moderne wagens.

Dus voor mij is dat een minpuntje, maar niet alleen voor de V-strom.

Pluspunt is wel de dikke navigatiebuis achter het de windbreker. Deze is perfect om extra navigatie, telefoon of camera op te monteren.



The sound.

ree

Zoals u kan zien heeft de EU alweer de pret weten te bederven, heel de uitlaat zit ingepakt onder de geluiddempende materialen samen met een katalysator voor de uitstoot is het puur geluid van de V-twin amper te horen.

Gelukkig hebben verschillende merken reeds mooie aangepaste potten op de markt die het geluid al meer tot zijn recht laten komen zonder al te veel tussen te komen in de uitstoot.

Probleem is natuurlijk de motorkeuring, men moet wel opletten dat de motor nog steeds voldoet aan de normen. De originele opstelling bijhouden is dus de boodschap.


Koffers en bagagedrager.

V-strom bagagedrager en koffers
V-strom bagagedrager en koffers

De nieuwe Suzuki V-strom is prima uitgerust om een combinatie van top en zijkoffers te hanteren alsook gewoon de zijkoffers met een combinatie van eventueel een tent en of andere reiszakken op de bagagedrager.

Deze bagagedrager is zeer goed uitgerust met verschillende bevestigingspunten links, rechts en achteraan.

Zelfs met een topkoffer opstelling heeft een bijrijder nog voldoende ruimte over.

En voor dit type motor heeft de bijrijder ook een zeer aangename houding om uren aan een stuk te kunnen toeren.

Men kan zelfs in optie kiezen voor een zelfregelende vering die of automatisch gaat kiezen naargelang de belasting van de motor en of naargelang uw persoonlijke instellingen om sportief te rijden of the gaan modderen.




Kortom de nieuwe Suzuki V-strom is een leuke al-rounder voor zowel dagelijks woon werk verkeer om de file te omzeilen alsook leuke weekends en het betere bochtenwerk mee te beleven.

De motor is zeer geschikt voor de slechte Waalse en Vlaamse wegen vol scheuren en putten, maar voor wie wil kan ook diep in de Ardennen eens geen modderen in de bossen. Let wel welk type banden men hiervoor wil aanspreken gezien de motor standaard komt met gewone wegbanden die maar weinig grip hebben op een ondergrond vol modder.

Dus welke versie ook de voorkeur heeft, een slechte keuze zal het nooit worden.

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page